AI in customer service - for greater efficiency and customer satisfaction
What are the advantages and areas of application of generative AI in customer service?

In order to take advantage of the efficiency and productivity benefits of AI in customer service, it is important to consider the potential areas of application.
What advantages does generative AI offer in customer service?
Höhere Effizienz der Prozesse in der Service-Erbringung
Durch die Automatisierung von Routineaufgaben werden Abläufe und Prozesse effizienter gestaltet. KI im Controlling optimiert die Analyse und Verarbeitung von Daten, wodurch Zeit gespart und die Genauigkeit erhöht wird. Dies führt zu einer optimierten Arbeitsweise und macht den Controlling-Bereich effektiver und effizienter
Höhere Produktivität und mehr Fokus auf stratägische Themen
Der Einsatz von KI im Controlling ermöglicht es Fachkräften, sich durch die Übernahme wiederkehrender Aufgaben auf strategische Themen zu konzentrieren. Diese Fokussierung auf konzeptionelle Sachverhalte ist für den langfristigen Erfolg eines Unternehmens von entscheidender Bedeutung und trägt zu seiner Wettbewerbsfähigkeit bei.
Verbesserte und schnellere Entscheidungsfindung
Die Integration fortschrittlicher Analysetools verbessert die Datenanalyse. Künstliche Intelligenz ermöglicht eine schnellere Verarbeitung und Interpretation von Daten im Controlling und bildet so die Grundlage für fundierte Entscheidungen. Die Fähigkeit, schnell auf Veränderungen zu reagieren, stärkt zudem die Agilität im Wettbewerbsumfeld.
What are the classic challenges in customer service and support?
High volume of customer inquiries
A large number of requests must be processed quickly and efficiently without compromising the quality (e.g. response times) of the support.
Time-limited availability of support
Fachkräftemangel
In the event of a sudden increase in customer inquiries (e.g. during sales campaigns or technical problems), it is important to scale up quickly without reducing service quality or overloading employees.
Flexibilität bei Entscheidungen
Customer expectations for a personal and individual service often clash with concerns about data protection. Here it is important to find an approach without jeopardizing the privacy of customers.
High volume of customer inquiries
A large number of requests must be processed quickly and efficiently without compromising the quality (e.g. response times) of the support.
Time-limited availability of support
Fachkräftemangel
In the event of a sudden increase in customer inquiries (e.g. during sales campaigns or technical problems), it is important to scale up quickly without reducing service quality or overloading employees.
Flexibilität bei Entscheidungen
Customer expectations for a personal and individual service often clash with concerns about data protection. Here it is important to find an approach without jeopardizing the privacy of customers.

Was sind mögliche Beispiele für KI im Controlling?
Automated customer support
Classification and forwarding of service tickets
KI im Controlling fungiert als leistungsfähiger Schreibassistent, der den Erstellungsprozess von Kommunikationsmaterialien optimiert und erleichtert. Insbesondere bei der Erstellung von Berichten zu sensiblen Themen wie Prognosen und Budgetanalysen bietet KI wertvolle Unterstützung. Durch die automatisierte Analyse und Zusammenfassung von Daten werden Berichte präziser, was zu einer effektiveren Kommunikation führt.
Interactive FAQs and knowledge databases
Durch die Sammlung und Analyse aktueller Finanzinformationen fasst künstliche Intelligenz im Controlling diese in leicht verständlichen Berichten zusammen. Diese Fähigkeit erleichtert es dem Management erheblich, stets informiert und auf dem neuesten Stand zu bleiben, wodurch fundierte Entscheidungen schneller getroffen werden können.
Optimized complaint management processes
The use of AI in customer service enables feedback to be recorded and structured quickly (e.g. transcription of conversations). Patterns and trends are automatically recognized and converted into valuable knowledge. This provides important insights to improve customer support.
Multilingual customer support
Automatic translation systems simplify the processing of international customer inquiries and improve global accessibility. Generative AI ensures consistent and high-quality translations that minimize misunderstandings and thus significantly reduce processing times.
Carrying out feedback analyses
Wir helfen euch beim Einsatz von KI im Controlling

Marc Weßling
Startup Coordinator Westfalen AG
Would you like to use AI in customer service and support?
We would be happy to discuss how AI can create added value for you in a non-binding initial meeting. This includes, for example, the technical implementation of a specific use case or a general approach to the introduction of AI in your customer service.